پهپاد نقشه برداری که یک وسیله و ابزاری برای عملیات نقشه برداری هوایی به شمار می رود در واقع نمونه ای از یک تکنولوژی در علم نقشه برداری است. این تکنولوژی منجر شده تا نه تنها نقشه برداری از تمامی نقاط برای انسان ساده تر شود بلکه منجر به افزایش کیفیت در تصویربرداری هم شده است.

نقشه برداری با پهپاد که به فتوگرامتری با پهپاد هم معروف است، در حقیقت یک راهکار بسیار جدید و نوین در امر نقشه برداری است که به راحتی می تواند تمامی محدودیت های موجود در تهیه نقشه با مقایس های بزرگ را از بین ببرد.

آشنایی در رابطه پهپاد نقشه برداری

این وسیله در واقع یک هواپیمای بدون سرنشین است که توانایی هدایت از دور را دارا می باشد. پهپاد نقشه برداری مجهز به دوربین تصویربرداری، سنجنده مادون قرمز و لیدار است و بیشتر برای عملیات نقشه برداری از آسمان مورد استفاده قرار می گیرد.

پهپاد نقشه برداری هوایی
به هنگام استفاده از پهپاد نقشه برداری علاوه بر اینکه دقت و سرعت کار به شدت افزایش پیدا می کند، در مناطق صعب العبور و خطرناک هم قادر خواهید بود در هر زمانی از آن استفاده نمایید. در واقع استفاده از این وسیله به نوعی می تواند جایگزینی برای دوربین های نقشه برداری متریک باشد.
هواپیماهای بدون سرنشین یا به اصطلاح همان پهپاد نقشه برداری از دو بخش کلی تشکیل شده است و هر کدام از این بخش ها هم به قسمت های متفاوتی تقسیم می شوند. این دو بخش به قرار زیر است:

  • سخت افزاری: ناوبری، مخابرات، برداشت داده و ایستگاه زمینی
  • نرم افزاری: کنترل ناوبری، طراحی پرواز، آماده سازی و پردازش تصاویر دریافتی از سطح زمین و تهیه نقشه DEM

دلیل های استفاده از پهپاد نقشه برداری

دلیل های زیاد و متفاوتی وجود دارد که موجب شده نقشه بردارهای زمینی از این وسیله برای نقشه برداری استفاده کنند. یکی از بزرگ ترین دلیل هایی که می توان بیان کرد این است که پروژه های بزرگ برای نقشه برداری زمینی به زمان بسیار زیادی نیاز دارند اما با استفاده از پهپاد نقشه برداری در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت نقشه برداری می شوند. همچنین استفاده از این تکنولوژی در بحث نقشه برداری هوایی موجب شده که ارسال نیروی زمینی به مناطق خطرناک و صعب العبور به صورت کامل منتفی شود و تمامی کارها با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین انجام می شود.

مزیت های استفاده از پهپاد نقشه برداری

با توجه به کارایی که می توان برای این وسیله بیان کرد به طبع این وسیله دارای مزیت های بیشماری هم هست. از جمله این مزیت های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصاویر دریافتی از پهپاد نقشه برداری بسیار با کیفیت هستند

دلیل با کیفیت بودن تصاویر نقشه برداری هوایی این است که این هواپیمای بدون سرنشین در زیر ابرها و در منطقه ای نزدیک به زمین حرکت می کنند. به همین دلیل تصاویر با کیفیتی که در این روش به دست می آید موجب شده تا استفاده از آن به جای نقشه برداری فتوگرامتری و دیگر روش ها به نوعی مرسوم تر و رایج تر باشد.

  • صرفه جویی در زمان و هزینه

موردی که بسیار اهمیت دارد و از جمله مزیت های مهم این وسیله به شمار می رود این است که در کمترین زمان ممکن قادر خواهید بود منطقه وسیعی را نقشه برداری نمایید. اما در نقشه برداری زمینی امکان دارد ماه ها زمان لازم باشد تا بتوانید به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

نقشه برداری هوایی
هر چه زمان نقشه برداری کمتر باشد به طبع هزینه مصرفی هم کمتر خواهد بود. این یعنی رابطه بین زمان نقشه برداری و هزینه مصرفی یک رابطه کاملاً مستقیم است. شما با استفاده از نقشه برداری هوایی در یک مدت زمان کم و با تعداد افراد کمتر قادر خواهید بود پروژه نقشه برداری را در یک مقیاس بزرگ به راحتی انجام دهید.

  • نقشه برداری در مناطق خطرناک

از دیگر مزیت های استفاده از پهپاد نقشه برداری این است که در مناطق خطرناک، صعب العبور و در کل در مناطقی که دسترسی به آنها غیرممکن است، بدون اینکه حضور فیزیکی داشته باشید، قادر خواهید بود نقشه برداری نمایید.

  • هزینه خرید کم پهپاد نقشه برداری

به نسبت دوربین های فتوگرامتری، هزینه خرید دوربین نقشه برداری هوایی بسیار ارزان تر خواهد بود. این در حالی است که دوربین های فتوگرامتری امکان دارد قیمتی در حدود چند صد میلیون را در بر داشته باشند. اما دوربین های پهپاد به مراتب قیمت هایی معقول تری دارند. نکته بعدی که می توان به آن اشاره کرد این است که هزینه نگهداری و همچنین استقرار هواپیما (دوربین های فتوگرامتری) بسیار زیاد است اما در پهپاد نقشه برداری این هزینه بسیار ناچیز است.

معایب پهپاد نقشه برداری

نقشه برداری با پهپاد
نقشه برداری هوایی با پهپاد دارای معایب زیادی هم هستند که در ادامه مقاله به مهم ترین آنها اشاره ای کوتاه خواهیم کرد.

  • حساس بودن پهپاد نقشه برداری به شرایط آب و هوایی

متأسفانه این وسایل به شرایط آب و هوایی بسیار حساس بوده و قادر به پرواز نیستند. اما در نسل های جدید کوداکوپترها این معضل تا حدودی برطرف شده و در برابر وزش های ملایم باد از خودشان مقاومت نشان می دهند.
در مقابل حیوانات آسیب پذیر هستند
در رابطه پهپاد نقشه برداری می توان اینگونه گفت که متأسفانه این وسایل در برابر تهاجم حیوانات شکاری به خصوص پرندگان آسیب پذیر بوده و به نوعی این حیوانات تهدیدی جدی برای آنها به شمار می روند.

  • عمر باتری این پهپادها بسیار ناچیز است

از دیگر مشکلات اصلی این پهپادها به هنگام نقشه برداری هوایی این است که عمر باتری آنها بسیار ناچیز و چیزی در حدود 15 دقیقه (به خصوص برای پهپادهای چهارموتور) است. این مدت زمانی که از آن صحبت کردیم در مقابل روشی مانند فتوگرامتری با هواپیما بسیار ناچیز است.

  • دارا بودن حجم زیادی از اطلاعات

پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که پهپاد نقشه برداری به دلیل اینکه در ارتفاع پایین پرواز می کند، به طبع تصاویر و عکس هایی با کیفیت را هم در اختیار کاربر قرار می دهد. اما برای مناطق کوچک شما نیاز به تصاویر زیادی خواهید داشت که قطعاً بعد از اتمام پروژه به حجم بسیار زیادی از تصاویر و اطلاعات مواجه خواهید شد که می تواند شما را یک مقدار گیج و سردرگم کند.